Ce este si cum functioneaza un alternator auto?

Ce este, cum functioneaza si ce defecte pot aparea la un alternator auto?

Timp de citit: 4 minute

Ce este alternatorul auto?

Alternatorul furnizeaza energia electrica necesara pentru functionarea unui autovehicul. La pornirea masinii bateria este cea care asigura necesarul de energie, dupa care intra in actiune alternatorul. Acesta incarca bateria in continuu, asigurand tensiunea necesara pentru toate componenetele electrice si electronice ale masinii.

Alternatorul este de fapt un generator de curent electric. Rotorul acestuia este antrenat de motorul masinii printr-o curea de transmisie.

Prin invartirea rotorului, care este de fapt un magnet, in interiorul statorului, apare o tensiune indusa alternativa. Tensiunea alternativa este transformata in tensiune continua si stabilizata cu ajutorul diodelor si a regulatorului de tensiune.

Elementele constitutive ale alternatorului

  1. Carcasa (masa)
  2. Stator
  3. Rotor
  4. Regulator de tensiune
  5. Rulment
  6. Inele colectoare
  7. Punte redresoare cu diode
  8. Ventilator posterior
  9. Ventilator anterior
  10. Rulment

Alternatorul este un echipament compact, cu dimensiuni reduse si alcatuire relativ simpla. Masinile moderne, care incorporeaza numeroase sisteme electronice, necesita o cantitate destul de mare de energie, de aceea, alternatoarele trebuie sa produca chiar si pana la 2 kW/h.

Carcasa alternatorului

Carcasa alternatorului este realizata, de obicei, din aluminiu si are rolul de a adaposti celelalte piese din interior. Prin intermediul acesteia, alternatorul se monteaza in interiorul compartimentului motor.

Un alt rol al carcasei este de a proteja elementele sensibile din interior de patrunderea apei si a prafului ce ar putea provoca daune mai mici sau mai mari.

Statorul alternatorului

Statorul este un corp metalic format din mai multe table subtiri, peste care sunt infasurate mai multe spire de cupru. Aceasta piesa are rolul de a prelua curentul electric produs in urma miscarii magnetilor pe deasupra retelei de cupru. Dupa cum ii spune si numele, statorul este o piesa imobila.

Rotorul alternatorului

Rotorul este piesa mobila a alternatorului, asezata pe un ax in interiorul statorului. El are rolul de a produce un camp magnetic prin invartire. Pe rotor se afla o infasurare rotorica de sarma de cupru si doi magneti aparenti, care genereaza camp magnetic.

Alimentarea cu energie electrica este facuta cu ajutorul unor inele colectoare, contactul asigurandu-se prin intermediul a doua perii din grafit.

Regulatorul de tensiune al alternatorului

Regulatorul de tensiune al alternatorului are rolul de a oferi energie cu o tensiune constanta, indiferent de viteza motorului. Prin intermediul acestei piese este regulata intensitatea campului magnetic al rotorului, ceea ce duce la producerea unui curent electric cu o tensiune regulata de aproximativ 14.2 V.

Regulatorul de tensiune este montat pe carcasa alternatorului care are, in plus, si rolul de a raci piesa.

Puntea redresoare a alternatorului auto

Puntea redresoare contine 6 diode integrate intr-un radiator de aluminiu. Pentru fiecare faza a alternatorului sunt utilizate cate 2 diode pentru a transforma curentul alternativ in curent electric.

De asemenea puntea redresoare cu diode mai are rolul sa blocheze curgerea curentului din baterie spre alternator, in cazul in care tensiunea alternatorului scade sub tensiunea bateriei. Puntea redresoare este integrata in carcasa alternatorului in partea posterioara.

In afara de aceste componente principale, in alcatuirea alternatorului mai exista un rulment care asigura invartirea lina si fara efort a rotorului, doua ventilatoare in partea anterioara si posterioara pentru racirea suplimentara a ansamblului si o fulie aflata pe capatul exterior al rotorului, care face legatura intre motor si alternator prin intermediul curelei de accesorii.

Semnale transmise de un alternator defect

Un alternator care nu mai functioneaza corespunzator poate duce la aparitia altor defecte, a caror remediere poate fi mult mai costisitoare decat verificarea si repararea alternatorului.

In cele ce urmeaza, va prezentam simptomele unui alternator care nu mai functioneaza in parametrii.

Lumini slabe

Daca alternatorul nu mai functioneza corespunzator veti observa ca luminile masinii (faruri, stopuri, semnalizataore, luminile de bord, etc.) vor fi diminuate fata de normal si geamurile electrice se vor deschide cu greutate.

Mirosuri de cauciuc ar si zgomote ciudate

Daca lagarele alternatorului s-au defectat (gripat, spart, uzat, etc.), rotorul nu mai poate sustine miscarea de rotatie impusa de motor si atunci cureaua de transmisie incepe sa alunece si apare frecarea. Prin aceasta frecare, aceasta se incinge si degaja un miros "de ars".

De asemenea, daca se aud zgomote ciudate, cureaua de transmisie este uzata sau slabita.

Bibliografie

https://www.auto-soft.ro/blog/
https://www.reparatii-alternatoare.com/
https://e-automobile.ro/
https://www.indiamart.com/
https://carfromjapan.com/

18 comentarii

  1. Sunt două feluri de defecte – mecanice și electrice.
    Griparea rulmenților e cea mai frecventă la defecte mecanice iar la cea electrică începand de la releul de încărcare, consumul cărbunilor, arderea siguranței fuzibile, arderea a una sau mai multe diode și mai rar prăjirea statorului.

  2. Rotorul este electromagnet. Statorul are înfășurări trifazice. Tensiunea rezultata este redresată cu o punte trifazică.
    Rotorul este excitat de regulatorul de tensiune care limitează tensiunea de încărcare la 14.4V. Când tensiunea atinge valoarea de încărcare prestabilită, curentul in rotor scade, generând astfel o tensiune mai mică în stator.
    Alimentarea bobinei rotorului se face prin două inele și două perii (doi cărbuni).

  3. Este un generator sincron trifazat. Redresarea este cu punte redresoare trifazata. Deși se rotește în lagăre cu rulmenți, pt a produce 2kW, se consuma mai mult de atât, peste 2,5 KW. Trebuie învins un câmp magnetic de frânare. Adică alternatorul consuma 3.35 CP din puterea motorului.

  4. Rotorul este un electromagnet! Controlând tensiunea aplicata rotorului se poate controla valoarea tensiunii in stator, in functie de turatia motorului.

  5. Alternators produce a 3 phase AC voltage and then use a rectifier bridge to convert it to DC. A quick test to check an alternator is to set your digital volt meter to AC, if it reads more than .5 volt the rectifier is shorted. I have rebuilt alternators for years. If anybody has any questions feel free to ask.

  6. Battery charger, regulated by 12v, it is a dynamo or generator operated by other rotating machine or motor to produce alternating current.

  7. Common deffects: faulty voltage regulator, carbon brush, cut in rotor winding, burnt stator windings seldom deffect on rectifier diodes.

  8. Vintage cars had DC alternators that use a built-in commutator to provide DC, rather than have an AC alternator using diodes to provide DC.

  9. The alternator is designed to maintain system voltage at a specified level and supply power when electrical demands increases as lights wipers a/c ect… By design the alternator is not designed to charge depleted batteries on a continual basis. It will charge the battery but if the battery is bad, or an excessive parasitic drain causing the alternator to work harder than normal generating excessive heat is damaging the diodes or the stator sometimes both. Seldom does a rotor burn up but they can. Some alternators by design use cheap diodes rectifiers bridge assemblies, some of the truck or heavy equipment alternators use extreme duty diodes with much higher amperage ratings.

  10. Poate ca ar trebui sa aflam mai multe lucruri despre alternator.
    Un aparat, un generator trifazic cu o bobina de excitatie a carei tensiune de alimentare este controlata electronic pentru a obtine o tensiune variabila in functie de necesar. In afara de incarcarea dupa pornire, alternatorul practic alimenteaza orice consumator elecric de pe mașină , din momentul pornirii acestuia. Si, o caracteristica de stiut, la masinile mai noi, alternatorul poate asigura un consum de curent peste 100 A. Ceva pe care noi ar trebui sa stim este ca de fapt si becurile de pe masina consuma tot carburant. Vinovatul este alternatorul care pentru a genera alimentarea pentru consumatorilor electrici consuma energie mecanica, aceasta face ca motorul sa consume mai mult.

  11. Rotorul e un electro-magnet! nu vreau sa fac pe desteptul dar trebuia sa corectez! pe magneti functioneaza doar magnetourile de aceea si sunt numite asa!?

  12. Tnx for sharing. I got an overview of this electrical piece of hardware on vehicles. Reading the comments on the article itself will give you further clarity.

  13. It is an alternator, it works by converting mechanical motion into electrical energy and the main defect would be if it quit alternating….?

  14. Old ones not much to them to actually fail. Just bits that move wearing and corrosion.
    Modern ECM controlled can be a fair bit more complex. Engine bays are harsh environments for electronics.

  15. What defects can occur? Overheating due to excessive heat idling on traffic with the ac running full blast. Poor rebuilding techniques such as soldered slip ring terminals instead of spot welding. Too big pullys installed not allowing proper cooling and causing excessive field amperage. Some of these issues are bieng addressed by advanced regulation and software algorithms but this inevitably causes other issues such as battery reliability and electrical accessory peformance.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

The maximum upload file size: 2 Mo. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here